Krkonoše

Är nu hemkommen från resan till nationalparken Krkonoše. Det har varit 3 dagar av mycket vandring och förfriskningar. Vi var typ 40 personer som åkte, 3 arrangörer och resten utbytare.DSC_0368

En av arrangörerna var vår guide under vandringarna. Det hade talats om honom innan att han var kapabel att vandra i timmar utan paus i raskt tempo och att han gärna gjorde det också. Efter incheckningen första dagen på hotellet gav vi oss ut på en ”liten” tur innan middagen. Turen tog 4 timmar istället för de planerade 2 timmarna på grund av mååååånga pauser att vänta in de sjuka och halta. Vår guide hade överskattat gruppens potential an aning (eller hans egen förmåga att läsa kartan).DSC_0398

Alla klippblock på vägen skulle även bestigas. Eftersom vi inte hade ätit något riktigt under resan dit var vi väldigt hungriga på vägen tillbaka. Det avslöjades även av samtalsämnena, många handlade om matkulturen i respektive land. Jag gick sista biten med några finnar och vi var eniga i att doppa nykokt färskpotatis i smör är bland det godaste som finns. Vi var tillbaka på hotellet runt 1930 och middagsbuffén stängde 2000 så det var snabba ryck under ombytet. Middagen var fantastisk! Kvällen fortskred med lite samkväm.

På söndagen var den stora dagen då vi skulle bestiga Tjeckiens högsta topp. Antingen var det på grund av nationaldagen dagen efter eller så är tjecker väldigt pigga på att vandra för det var väldigt mycket folk i rörelse på leden. Tyvärr var det även väldigt dimmigt så det gick inte att njuta av utsikten. Vi nådde iallafall toppen till slut där vi var långt ifrån ensamma. DSC_0103

Trots dimman gick det att skymta Arnold på toppen också.censur

På vägen tillbaka stannade vi för lunch på ett litet bryggeri som hette Luční Bouda. Det är det högst belägna bryggeriet i Centraleuropa. Somliga orkade inte ta sig uppför trappan till restaurangen utan nöjde sig med en powernap. DSC_0104

Eftersom vi inte ville bli sena till middagen igen den kvällen också drog vi upp tempot på hemvägen. Det var kronhjortar som brölade på vägen ned så vi stannade några gånger för att försöka få syn på dom men annars var det full fart. Tyvärr lyckades vi aldrig få se de.DSC_0106

Väl tillbaka på hotellet fräschade vi upp oss och åt en lång och fyllig middag. Efter middagen var det samkväm igen. Vår arrangör hade tagit med sig 480 öl att dela på åt oss.

På måndagen började vår resa tillbaka till Prag. Jag och 3 andra valde att hyra sparkcyklar (storlek större) och rulla ned för backen från hotellet. Det var cirka 10 km bara nedför i fina serpentinvägar, väldigt värt. Väl nere lämnade vi tillbaka cyklarna och blev upplockad av bussen. Därifrån åkte vi till Drábské světničky, som antingen va namnet på området eller det gamla slottet som bara var ruiner nu. Stället var som ett högland med sandstensklippor i väderbitna formationer.DSC_0110

Jag lärde mig även några nyttiga fraser på finska under vandringen som ”hyvä” ”hölleken kölleken” och ”anna minulle kalja tai paskannan namelesi”.

Idag har jag tvättat för första gången sen jag kom hit. Tvättrummet består av en tvättmaskin och två linor som rymmer 4 t-shirtar. Invändigt va tvättmaskinen fräsch men utvändigt har den inte fått nån vidare ompyssling på länge.DSC_0086