Välkomstvecka

Denna vecka har det varit välkomstvecka för oss utbytesstudenter. Välkomstveckan anordnas av ISC och syftar till att vi ska lära känna varandra bättre och lära oss lite praktiska saker för får vistelse som studenter i Prag. Det började i måndags med lite information om ditt och datt (Tjeckien, Prag, visum, kurser, registringar osv). Mötet hölls i Bethlehem Chapel som även fungerar som ceremonisal för universitetet. Det var även jättegammalt som allt annat i Prag och det första i sitt slag i Europa (för predikan eller nåt sånt). Totalt 4 ganska tråkiga timmar som inte innehöll så mycket nytt. Det enda jag kommer ihåg var att man får välja själv om man vill äta sina bröddumplings med händerna eller med kniv och gaffel. På kvällen var det integrationsfest där det dracks och lektes, det bästa sättet att integreras på.

I tisdags kunde man registrera sig på sin fakultet. Jag bara antog att det skulle vara fullt med folk så jag tog det rationella beslutet att somna om och registrera mig dagen efter istället. Senare på dagen var det ett till informationsmöte i Bethlehem Chapel. Förutom lite tråkiga saker igen presenterades även olika småresor som ISC anordnar i helgen. Alternativen var typ att åka till Pilsen och besöka bryggeriet och dricka öl, åka till South Moravia och besöka vingård och dricka vin, åka till en nationalpark som heter Czech Switzerland och vandra runt och besöka ett bryggeriet Kocour, åka till South Bohemia och varandra runt och besöka bryggeriet Budweisser och några fler. Alla resor hade begränsat antal platser så det blev huggsexa om resorna. Alla ca 500 reste sig upp samtidigt och rusade till den monter där deras resa såldes. Jag lyckades få min biljett till nationalparken Krkonoše där vi ska bo på hotell och vandra i bergen, bland annat till Tjeckiens högsta topp (bara blygsamma 1600 meter över havet men ändå).

På onsdagen registrerade jag mig på min fakultet. Det hade gått ut information om vilken tid och sal vi skulle vara i. Totalt var vi cirka 20 stycken och det visade sig att jag var den enda som inte varit där dagen innan. Det skulle hållas en informativ presentation om proceduren men alla andra 19 hade bara frågor om deras egen registring som inte blivit fullbordad dagen innan. Så jag fick snällt sitta och vänta tills alla var klar med sina ärenden tills det bara var jag kvar. Presentationen uteblev men jag fick full uppmärksamhet och det gick smidigt att fylla i papperna.

På onsdagseftermiddagen lekte vi ”Prague Discovery Game”. Vi samlades i en sal och delades in i lag om typ 5 stycken. 12068581_10153606398061069_4447513973663155253_o

Därefter fick vi kartor där en del av Prag var indelat i 5 zoner. Tanken för dagen var att utföra uppdrag i varje zon och pris skulle delades ut till första-, andra- och tredjeplatsen. I varje zon fanns det en pub där lekledningen höll till och det var de som delade ut uppdrag och kontrollerade och gav poäng efteråt. Typiska uppdrag var att fotografera någon staty i respektive zon.DSC_0078

Eller bli fotograferade framför någon staty.DSC_0077

Det fanns även ”vildsvin” som vandrade runt och letade efter oss och delade ut minuspoäng om man inte klarade deras uppdrag. Vi blev tagna vid en flaskhals utan möjlighet att springa därifrån. Uppdraget vi fick va att alla i laget måste få en puss på kinden av någon ickemedverkande person. Fotografen lyckades fånga mitt tappra försök ganska bra.12080260_10153606406181069_1325377098621903133_o

Det ser inte ut att vara med nöje men hon ställde upp! Dom andra i laget lyckades också så vi slapp minuspoäng.12080133_10153606406211069_3530665241676558403_o

Leken avslutades 1900 och därefter skulle alla återvända hit till Masarykova där inlämning och sammanställningen skedde. Det avslutades även med ett quiz över frågor om Tjeckien och Prag. Tack vara spanjoren lyckades vi knipa många poängen i quizen och totalt låg vi tvåa tydligen när vi lämnade in. Tyvärr höll det inte hela vägen utan vi blev nedsparkade från pallplatsen och slutade sjua. På kvällen var det prisutdelning och efterfest och istället för det vanliga gänget på typ 10 pers var det smockat med folk nere i puben.

12068687_10153606407316069_8645195605537512074_o

Kommentera

