Första dagen i Prag

Jaha då var mitt Pragäventyr igång. Efter en kort taxitur med amerikansk countrymusik från flygplatsen kom jag fram till Masarykova som mitt dormitory heter. Personalen i receptionen va dålig på engelska och väldigt väldigt entusiastiska men jag lyckades kvittera ut min nyckel till rummet efter lite pappersexercis. Rummen är slitna och har ganska låg standard. Det finns ingen ventilation någonstans och det är spår av fuktskador lite överallt. Skåpluckorna under diskbänken går inte att öppna på grund av för dålig inpassning av diskbänken. Det är dammigt på de flesta ytor och heltäckningsmattan och väggarna ser nerspydd ut. Mitt första intryck av Prag är inte superbra. Än så länge är jag ensam här men jag har ett rum i en triplett så det kommer flytta in 5 personer till. Det är tydligen det vanligaste att man inte får ett eget rum utan man delar sovrum med minst en annan person. Efter min incheckning på rummet gick jag ned till restaurangen på bottenplan för att äta middag. Restaurangen rymmer uppskattningsvis 100 sittande, ikväll var det 4 äldre personer och jag där. Det var en väldigt ensam middag, men billig! Typ 50 kronor för en mättande tallrik kött och öl. Efter middagen träffade jag min ”buddy”. ISC ”International Student Club” är en förening som anordnar mottagande och hjälper utbytesstudenter här på universitet. En del av deras jobb är att ordna med volontärer som ställer upp som ”buddies” till oss nykomlingar för att vi ska få en lättare tid här. Min buddy visade mig runt på campus och sen tog vi en öl i baren på mitt dormitory. I källaren här på Masarykova finns det en bar och en pub, ölen kostar typ 10 kronor så det är ju trevligt.

Kommentera

